Kokus på mig..

Det var tanken att jag skulle baka.. Jag hade fått ett nytt recept på äppelkaka som tydligen skulle vara grymt så jag ställde mig och vispade och slevade, knäckte några ägg och skalade några äpplen. Smörade och strödde kokos (!) (ska tydligen vara gött) i en form som sen attackerades av en trögflytande äppelsmetgegga..

Till denna lilla anekdot hör nu att min ugn inte är som andras ugnar.. Min är en gasugn.. Och då inte ens som andras gasugnar.. Nej nej, min ugn är en liten husqvarna från 1500-talet, med tillhörande lika gammal termometer som jag av någon anledning inte kunde läsa av.. Jag tyckte det stod 180 grader, men ack vad jag tog fel.. Efter ungefär 7 svåra minuter börjar det lukta bränt och jag anar det värsta.. I ugnen väntar ett äppelkakelik som dessutom doftar kokos.. En mer erfaren termometeravläsare talar om för mig att ugnen står på 380 grader.. Kakan har det med andra ord lite hett om öronen..

Jag reagerar som alltid då det luktar bränt eller kokos, ur min mun kommer ett lite pipigt gnällande läte.. Sen går det bara utför.. Jag börjar svära över äppelskal i vasken och att jag nu måste diska allt och börja om..

Efter att svettandes ha väntat på att ugnen ska bestämma sig för hur varm den är har jag nu skalat nya äpplen och det visade sig att 50 minuter senare blev det en riktigt go kaka.. Äppel päppel piron päron..

Rekomenderar kokos tillsammans med äpplen, undvik däremot 800 grader.. Du kan lita på mig.



Kommentarer
Postat av: Haren

Darling! Jag bara skrattar när jag läser dina inlägg! Fabulous! Som Dödsdansen som jag och mor såg ikväll, både del 1 och 2. Vansinnigt lång men så galet bra! Vilken underbar trio... Man blir ju alldeles kär i Stina Ekblad... Att den var så rolig hade jag verkligen inte väntat mig. Rekomenderas!

2007-09-14 @ 00:54:29
URL: http://themasquerade.blogg.se
Postat av: Tullia

Receptet! Vill ha receptet..

2007-09-17 @ 12:00:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0