Syster duktig

Bror duktig.. Ni vet han grisen i de tre små grisarna.. Han var duktig. Kanske för duktig..

Jag är duktig, min mamma är duktigare och min mormor var duktigast. Det går nog i arv sånt där. Att man ska klara av allt, inte klaga utan alltid se döden i vitögat och aldrig se sig om. Nu kanske jag överdriver lite men ändå inte. Att vara duktig är ett syndrom som tyvärr fler kvinnor lider av än män.

Det som ligger till grund för denna åkomma av duktighet är nog det dåliga samvetet. Skulden av att inte räcka till ordentligt och att därmed vara en sämre människa. För det är lite så det känns. Då man någon gång inte presterar så bra som man kan, eller att man försummat något så kryper det in på en. Fan jag kunde gjort bättre.. Varför gjorde jag inte det? Jo för att man är mänsklig?

Kraven blir högre och högre ju duktigare man är. Man ställer högre krav på sig själv och andra ställer högre krav på dig. Om du någon gång presterar sämre är du en besvikelse, och inte "en duktig" som fått nog i två sekunder.. Då man är duktig så får man efter den dagen aldrig vara sämre än så..

Sen e man stolt också. Då det går bra och man lyckas stå pall. För det gör man oftast, annars e man inte "en duktig"

Så varför vara duktig och göra sitt bästa?

Det sitter nog i blodet..


Kommentarer
Postat av: Haren

fan jag behöver ju inte skriva i min blogg, jag kan ju bara hänvisa till din!

2007-09-20 @ 21:38:04
URL: http://themasquerade.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0